pracownicy i praca zdalna

Jak menadżer może zadbać o zdrowie psychiczne pracowników w sytuacji kryzysowej?

Twoi pracownicy potrzebują teraz poczucia bezpieczeństwa, pomocy w poradzeniu sobie z emocjami oraz koncentracji na zasobach. Jako menedżer możesz i powinieneś zadbać o zdrowie psychiczne pracowników.

Pomóż pracownikom w obniżeniu poziomu napięcia psychofizycznego

Większość z nas odczuwa teraz podwyższony poziom napięcia, stresu i niepokoju. Możesz pomóc swoim pracownikom w obniżeniu poziomu emocji i napięcia. Jak to zrobić?

Przede wszystkim przez właściwą komunikację. Unikaj pokusy komunikacji technicznej! Mimo że zapewne masz dużo zmian do wprowadzenia, trudnych decyzji do podjęcia, odczuwasz tak jak inni presję i stres, zadbaj o empatyczną komunikację. Nie przechodź od razu do „załatwienia sprawy”, zlecenia zadania czy rozmowy o problemie firmowym.

Zaczynając rozmowę z pracownikiem, szczególnie gdy jest to pierwsza rozmowa w ciągu dnia, zacznij od pytania: Co u Ciebie? Jak sobie radzisz? Jak się dzisiaj czujesz? To nie jest wkraczanie w strefę prywatną, emocje są integralną częścią człowieka, a to człowiek jest pracownikiem. Potrzebuje dobrze się poczuć, zanim zacznie efektywnie działać. Na tym między innymi polega komunikacja kryzysowa, aby zadbać o zdrowie psychiczne pracowników.

Co nam daje komunikacja kryzysowa i zadbanie o emocje pracownika?

⚡ Wentyl psychologiczny – samo nazwanie emocji i podzielenie się obawami obniża poziom napięcia psychofizycznego.

Troska – zadając takie pytania, pokazujesz troskę o człowieka, a teraz tego bardzo potrzebujemy. Pokazujesz, że Ci zależy, że chcesz udzielić wsparcia. Budujesz relacje.

Przeciwdziałasz izolacji, która jest jednym z największych zagrożeń pracy zdalnej. Pracując obok siebie, w naturalny sposób rozmawiamy na różne tematy, widzimy siebie, więc łatwiej jest zauważyć swoje nastroje i rozładować napięcie. Przy pracy zdalnej potrzebujesz o to zadbać, że ludzie nadal czuli, że maja ze sobą kontakt emocjonalny.

⚡Możesz zauważyć, że pracownik potrzebuje wsparcia specjalisty (psychologa, psychiatry). Miej uważność na zmianę w zachowaniu pracownika i sposobie komunikacji. Zaproponuj pomoc. Poinformuj wszystkich pracowników o tym, gdzie mogą skorzystać z pomocy specjalisty, gdyby tego potrzebowali.

⚡ Każdy z nas w jakiś sposób odczuwa efekty epidemii, izolacji. Nie ma takich, którzy są w świetnej formie. Dlatego nadal warto dbać o dobrostan i zdrowie psychiczne pracowników. Rynek pracy na pewno się zmieni i łatwiej będzie zatrudnić pracownika, ale czy ten nowy pracownik będzie w lepszej formie? Niekoniecznie.  

Komunikuj konkretnie, precyzyjnie, z dbałością o wzajemne zrozumienie

Komunikacja w kryzysie to komunikacja nie pozostawiająca pola do domysłów. Sama sytuacja kryzysowa powoduje dużo niepewności, więc maksymalizujmy poczucie pewności. Mów o swoich potrzebach bezpośrednio, używaj prostego języka. Upewniaj się, że macie z pracownikiem taki sam obraz sytuacji. Nawet jeśli wcześniej nie było takiej potrzeby, to teraz jest. W stresie nasze zdolności poznawcze ulegają obniżeniu, łatwiej się rozpraszamy, mniej zapamiętujemy. Zadbaj o podsumowania.

Częściej niż zwykle sprawdzajcie status spraw. Łatwiej będzie określać cele krótkoterminowe, tak dużo zmienia się w otoczeniu, że aby mieć kontrolę i poczucie wpływu, potrzebujemy koncentrować się na teraźniejszości i niedalekiej przyszłości. Co dzisiaj jest do zrobienia? Co dzisiaj jest najważniejsze?

Komunikuj i celebruj sukcesy, doceniaj bardziej niż zwykle, zadbaj o dialog motywujący

Mamy dużo powodów do negatywnego myślenia, żeby to zrównoważyć i przywrócić motywację, podkreślaj to, co jest dobre. Sytuacja kryzysowa daje dużo pola do zmian, które na przyszłość mogą być bardzo pozytywne. Kształtuje naszą siłę – o ile zwracamy uwagę na zasoby i na to, jak rosną nasze umiejętności.

Nie poprzestawaj na przyznaniu, że sytuacja jest trudna. Przekieruj rozmowę na zasoby. Tak, sytuacja jest nowa i dlatego trudna, ale zobacz, jak dobrze sobie radzimy, czego się już nauczyliśmy. Jak szybko wdrożyliśmy zmiany.

Zadbaj o siebie – pracownicy potrzebują lidera, który jest w formie

Pracownicy potrzebują lidera, który zachowuje spokój, potrafi mieć dystans psychiczny. Nie działa jak kula bilardowa, tylko wykazuje się siłą i odpornością psychiczną

Jeśli wolisz wersję video, zapraszam TUTAJ

Zarządzanie w sytuacji kryzysowej: TUTAJ

Sposoby na zachowanie spokoju i stoickiej postawy znajdziesz TU