Wellbeing w covidowych czasach – mental health w organizacji

jak wspierać zdrowie psychiczne pracowników

Jak wspierać zdrowie psychiczne pracowników?

Czas pandemii odcisnął się negatywnie na wielu dziedzinach życia, podwyższając poziom stresu oraz niepewności i obniżając poczucie bezpieczeństwa. Przewlekły stres, zaburzenia lękowe, depresja, wypalenie zawodowe – to tylko kilka dolegliwości, z którymi mierzą się pracownicy i sami liderzy. Z badań wynika, że z jakąś formą dolegliwości psychicznych zmaga się mniej więcej 25 proc. dorosłych. Wielu pracowników twierdzi, że bezpośredni przełożony nie dostrzega problemów związanych z sytuacją zdrowotną czy z żałobą w rodzinie. Nadmierne obciążenie pracą, pracoholizm i brak poczucia kontroli coraz częściej prowadzą do wypalenia zawodowego, o którym mówi się coraz więcej w kontekście nowej klasyfikacji ICD-11.

Mając na uwadze kluczową rolę menedżerów w budowaniu wspierającego i angażującego środowiska pracy, ważne jest, żeby liderzy wiedzieli, jak reagować na sytuacje kryzysowe, udzielać pierwszej pomocy psychologicznej i wspierać zdrowie psychiczne pracowników. Oraz dbać o swoją siłę i odporność.

W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak wspierać zdrowie psychiczne i odporność psychiczną pracowników.


Program szkolenia dla menedżerów JAK WSPIERAĆ ZDROWIE PSYCHICZNE PRACOWNIKÓW:

1. Zrozumieć, żeby zarządzać: jak zmienia się mózg człowieka w sytuacji kryzysowej?

Czym jest kryzys ostry i chroniczny?  Źródła stresu i sposoby radzenia sobie. Jaki wpływ ma wysoki poziom stresu, niepewności, zmian na funkcjonowanie człowieka? Dynamika stresu w pandemii. Źródła stresu i sposoby radzenia sobie. Potrzeby człowieka w zmianie i jak lider może na nie odpowiedzieć.

2. Wstępna diagnoza – rozpoznawanie sygnałów kryzysu

Jakie symptomy i zachowania mogą świadczyć o tym, że pracownik może znajdować się w kryzysie psychologicznym?  Rozpoznawanie sygnałów wskazujących na możliwe trudności u pracownika. Jak rozpoznać przejawy kryzysu gdy pracujemy zdalnie/hybrydowo? Ocena funkcjonowania pracownika.

3. Pierwsza pomoc psychologicznajak wspierać zdrowie psychiczne

Czym jest i kto może jej udzielić? Prowadzenie rozmowy diagnostyczno-wspierającej – struktura rozmowy w 4 krokach Ścieżki postępowania i przykłady właściwych komunikatów, których najlepiej używać. Wsparcie emocjonalne i ułożenie planu działania. Rodzaje wsparcia.

4. Depresja, stany lękowe/paniki, psychoza u pracownika – jak reagować?

Jakie symptomy mogą wzbudzić podejrzenie depresji u pracownika? Jak diagnozować depresję wobec innych stanów obniżenia nastroju? Jak rozmawiać z pracownikiem z objawami depresji żeby wesprzeć a nie wykluczyć? Jakie są możliwości pomocy? – przykładowy scenariusz rozmowy Jakie interwencje należy podjąć w przypadku wystąpienia lęku napadowego (inaczej zespołu paniki) lub psychozy u pracownika? Jak zadbać o siebie i o pracowników w tak wymagającej sytuacji? Dlaczego zaufanie i poczucie bezpieczeństwa są konieczne do skutecznej pomocy pracownikowi z problemami psychicznymi?

5. Dylematy związane z pierwszą pomocą psychologiczną

Jak reagować, gdy pracownik odrzuca pomoc? Dostosowanie pracy do pracownika w kryzysie. Radzenie sobie z emocjami – co robić, gdy pracownik okazuje silne emocje? Granice odpowiedzialności lidera.

6. Co dalej?

Jak postępować, gdy kryzys trwa i nie widzimy zmiany na lepsze? Granice empatii. Co z zespołem? Czy i jak informować zespół o kryzysowej sytuacji? Jak zaadresować sytuację kryzysową w zespole, żeby zadbać o cały zespół? Powrót pracownika ze zwolnienia – przygotowanie do powrotu

7. Radzenie sobie z emocjami i stresem – dobrostan lidera

Jak radzić sobie z własnymi emocjami w trudnej sytuacji? Zasady BHP w dawaniu wsparcia – jak dawać, żeby zachować energię? Jak się „filtrować” i obniżać poziom napięcia oraz zadbać o swój dobrostan?


Uczestnicy szkolenia „Wellbeing w covidowych czasach – jak wspierać zdrowie psychiczne pracowników”:

  • Dowiedzą się, jak wspierać zdrowie psychiczne pracowników
  • Zyskają praktyczną wiedzę z zakresu pierwszej pomocy psychologicznej, dzięki analizie przypadków oraz poznaniu procedur udzielania wsparcia,
  • Dowiedzą się, jak rozpoznawać trudności psychologiczne pracownika i symptomy kryzysu,
  • Podniosą świadomość na temat funkcjonowania człowieka w sytuacji kryzysowej
  • Poznają struktury rozmów i reakcji w różnych przypadkach, otrzymasz materiały opisujące postępowanie krok po kroku,
  • Urealnią swoją rolę w udzielaniu pomocy i wyznaczą swoje granice,
  • Dowiedzą się, jak zadbać o środowisko pracy, żeby minimalizować ryzyko wypalenia zawodowego,
  • Odpowiednio zatroszczą się o własne emocje, żeby uniknąć wypalenia i przytłoczenia związanego z odpowiedzialnością za innych.

Metody szkoleniowe:

  • Praca w grupach
  • Mini wykłady
  • Moderowane dyskusje
  • Mini projekty
  • Ćwiczenia indywidualne
  • Studium przypadków

Podobne szkolenia: