Jak wspierać zdrowie psychiczne pracowników? Wstępna diagnoza i praca z pracownikiem w kryzysie psychologicznym.
Czas pandemii odcisnął się negatywnie na wielu dziedzinach życia, podwyższając poziom stresu oraz niepewności i obniżając poczucie bezpieczeństwa. Przewlekły stres, depresja, wypalenie zawodowe – to tylko kilka dolegliwości, z którymi mierzą się pracownicy i sami liderzy. Z badań wynika, że z jakąś formą dolegliwości psychicznych zmaga się mniej więcej 25 proc. dorosłych.
Wielu pracowników twierdzi, że bezpośredni przełożony nie dostrzega problemów związanych z sytuacją zdrowotną czy z żałobą w rodzinie. Nadmierne obciążenie pracą, pracoholizm i brak poczucia kontroli coraz częściej prowadzą do wypalenia zawodowego.
Mając na uwadze kluczową rolę menedżerów w budowaniu wspierającego i angażującego środowiska pracy, ważne jest, żeby liderzy wiedzieli, jak reagować na sytuacje kryzysowe, udzielać pierwszej pomocy psychologicznej i wspierać zdrowie psychiczne pracowników. Gdzie są granice ich pomocy i jak zadbać o siebie.
W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak wspierać zdrowie psychiczne i odporność psychiczną pracowników.
Program szkolenia dla liderów
JAK WSPIERAĆ ZDROWIE PSYCHICZNE PRACOWNIKÓW:
1. Zrozumieć, żeby zarządzać: jak zmienia się mózg człowieka w sytuacji kryzysowej?
- Czym jest kryzys ostry i chroniczny? Jaki wpływ ma wysoki poziom stresu, niepewności, zmian na funkcjonowanie człowieka?
- Dynamika stresu w pandemii. Źródła stresu i sposoby radzenia sobie.
- Potrzeby człowieka w zmianie i jak lider może na nie odpowiedzieć.
2. Wstępna diagnoza – rozpoznawanie sygnałów kryzysu
- Jakie symptomy i zachowania mogą świadczyć o tym, że pracownik może znajdować się w kryzysie psychologicznym?
- Rozpoznawanie sygnałów wskazujących na możliwe trudności u pracownika.
- Jak rozpoznać przejawy kryzysu gdy pracujemy zdalnie/hybrydowo? Ocena funkcjonowania pracownika.
3. Pierwsza pomoc psychologiczna – jak wspierać zdrowie psychiczne pracowników
- Czym jest i kto może jej udzielić?
- Prowadzenie rozmowy diagnostyczno-wspierającej – struktura rozmowy w 4 krokach.
- Ścieżki postępowania i przykłady właściwych komunikatów, których najlepiej używać.
- Wsparcie emocjonalne i ułożenie planu działania.
- Rodzaje wsparcia.
4. Dylematy związane z pierwszą pomocą psychologiczną
- Jak reagować, gdy pracownik odrzuca pomoc?
- Dostosowanie pracy do pracownika w kryzysie.
- Radzenie sobie z emocjami – co robić, gdy pracownik okazuje silne emocje?
- Granice odpowiedzialności lidera.
5. Wypalenie zawodowe
- Czym jest syndrom wypalenia zawodowego i jakie są jego konsekwencje dla pracownika i pracodawcy?
- Jakie warunki środowiska pracy wpływające na zagrożenie wypaleniem zawodowym są w strefie wpływu pracownika i lidera?
- Jak identyfikować stopień zagrożenia wypaleniem zawodowym?
- Jakie działania podjąć w zależności od diagnozy?
- Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu pracowników?
6. Co dalej? Jak zadbać o zespół?
- Jak postępować, gdy kryzys trwa i nie widzimy zmiany na lepsze? Granice empatii.
- Co z zespołem? Czy i jak informować zespół o kryzysowej sytuacji?
- Jak zaadresować sytuację kryzysową w zespole, żeby zadbać o cały zespół?
- Powrót pracownika ze zwolnienia – przygotowanie do powrotu
7. Radzenie sobie z emocjami i stresem – dobrostan lidera
- Jak radzić sobie z własnymi emocjami w trudnej sytuacji?
- Zasady BHP w dawaniu wsparcia – jak dawać, żeby zachować energię?
- Jak się „filtrować” i obniżać poziom napięcia oraz zadbać o swój dobrostan?
Uczestnicy szkolenia “Mental Health w organizacji – jak wspierać zdrowie psychiczne pracowników”:
- Dowiedzą się, jak wspierać zdrowie psychiczne pracowników
- Zyskają praktyczną wiedzę z zakresu pierwszej pomocy psychologicznej, dzięki analizie przypadków oraz poznaniu procedur udzielania wsparcia,
- Dowiedzą się, jak rozpoznawać trudności psychologiczne pracownika i symptomy kryzysu,
- Podniosą świadomość na temat funkcjonowania człowieka w sytuacji kryzysowej
- Poznają struktury rozmów i reakcji w różnych przypadkach, otrzymasz materiały opisujące postępowanie krok po kroku,
- Urealnią swoją rolę w udzielaniu pomocy i wyznaczą swoje granice,
- Dowiedzą się, jak zadbać o środowisko pracy, żeby minimalizować ryzyko wypalenia zawodowego,
- Odpowiednio zatroszczą się o własne emocje, żeby uniknąć wypalenia i przytłoczenia związanego z odpowiedzialnością za innych.
Metody szkoleniowe:
- Praca w grupach
- Mini wykłady
- Moderowane dyskusje
- Mini projekty
- Ćwiczenia indywidualne
- Studium przypadków
Forma szkolenia:
online lub stacjonarnie
Program szkolenia dopasujemy do wyzwań i potrzeb Twojej organizacji.
Podobne szkolenia:
Odporny lider - silny zespół
Na czym polega rezylientne przywództwo?