Jak poprzez konstruktywną komunikację zapobiegać konfliktom oraz rozwiązywać trudne sytuacje w zespole
Zarządzanie konfliktem to zestaw umiejętności, a konflikt jest zupełnie naturalnym elementem życia zawodowego. W czasie warsztatu uczestnicy nauczą się jak rozpoznawać źródła konfliktu, zapobiegać jego eskalacji i doprowadzić do konstruktywnego rozwiązania.
Konflikt angażuje energię i emocje uczestników sporu oraz ich otoczenia. W związku z tym często obawiamy się konfliktu i unikamy go. Gdy się już pojawia, stosujemy często strategię siłową. Żadne z tych podejść nie prowadzi do zrozumienia i konstruktywnego rozwiązania.
Aby trudna sytuacja została konstruktywnie rozwiązana, powinny być uwzględniane interesy i potrzeby wszystkich stron. Uczestnicy poznają zasady dobrej komunikacji w zespole. Dowiedzą się, jak zadbać o potrzeby i emocje oraz jak kształtować atmosferę sprzyjającą współpracy.
Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi, a aktywność uczestników (ćwiczenia grupowe i indywidualne, dyskusje, gry, mini-projekty) zajmuje ponad 80% czasu szkolenia.
Korzyści ze szkolenia “Zarządzanie konfliktem w zespole” dla uczestników:
- Dowiedzą się, dlaczego dochodzi do konfliktów i jak wykorzystać sytuację konfliktową
- Pogłębią kompetencje w zakresie asertywnej komunikacji; nauczą się, jak asertywnie się komunikować i odpowiadać na agresję
- Podniosą swoje umiejętności kształtowania dobrej współpracy w zespole
- Nauczą się udzielania informacji zwrotnej w taki sposób, aby zapobiegać konfliktom i i ich nie eskalować
- Zrozumieją znaczenie emocji w zapobieganiu konfliktom i rozwiązywaniu ich, poznają mechanizmy ich powstawania
- Doświadczą dynamiki konfliktu i zdiagnozują swój styl reakcji w konflikcie
Program szkolenia Zarządzanie konfliktem:
- Zarządzanie konfliktem – wprowadzenie do tematyki konfliktu w organizacji
- Czym jest konflikt i czy zawsze jest zjawiskiem negatywnym?
- Rodzaje i źródła konfliktów
- Rozwojowy charakter konfliktu
- Dopasowanie rozwiązań do typów konfliktu
- Dynamika konfliktu – trening świadomej obserwacji
- W laboratorium konfliktu – obserwacja źródeł i dynamiki rozwoju konfliktu
- Źródła konfliktu w organizacjach
- Osobiste strategie i metody rozwiązywania konfliktów
- Etapy konfliktu: faza poprzedzająca, prowokacji, eskalacji, konfrontacji
- Zapobieganie konfliktom – komunikacja i współpraca narzędziami do osiągania wspólnych celów
- Podstawy konstruktywnej komunikacji w zespole
- Przeszkody w komunikacji i współpracy na poziomie jednostki i organizacji
- Subiektywne przeszkody w komunikacji: generalizowanie, ocenianie, selektywne postrzeganie i inne błędy poznawcze
- Wpływ indywidualnej postawy, przekonań i stereotypów na komunikację
- Słowa mają moc – ćwiczenie pogłębionego słuchania, budowania dobrej atmosfery i udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej
- Otoczeni przez idiotów?
- Komunikacja z ludźmi o różnych typach osobowości – autodiagnoza i rozpoznawanie osobowości
- Rozpoznanie możliwych przyczyn konfliktu wynikających z typu osobowości
- Siła różnorodnego zespołu
- Reakcja na konflikt – komunikacja w rozwiązywaniu konfliktu
- Empatia –przyjmowanie perspektywy innych ludzi
- Jak nie popełniać błędów? Podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji w konflikcie
- Język faktów a język emocji, język gniewu i język potrzeb
- Modele prowadzenia rozmowy w konflikcie
- Efektywne zachowania w konflikcie: oddzielenie ludzi od problemów, koncentrowanie się na interesach a nie na stanowiskach
- Elementy mediacji w konflikcie
- Asertywność w relacjach zawodowych
- Znaczenie zachowań asertywnych w rozwiązywaniu konfliktów
- Asertywne prawa własne i innych osób
- Asertywna obrona przed krytyką i atakiem
- Asertywna obrona przed manipulacją
- Praca z emocjami w konflikcie i rola Odporności Psychicznej
- Konflikt źródłem stresu
- Wpływ Odporności Psychicznej na powstawanie konfliktów i zapobieganie konfliktom
- ABCD – podstawy zarządzania emocjami w konflikcie
- Strategie rozwijania samokontroli