Zarządzanie konfliktem w zespole

konflikt w zespole

Jak poprzez konstruktywną komunikację zapobiegać konfliktom oraz rozwiązywać trudne sytuacje w zespole

Zarządzanie konfliktem to zestaw umiejętności, a konflikt jest zupełnie naturalnym elementem życia zawodowego. W czasie warsztatu uczestnicy nauczą się jak rozpoznawać źródła konfliktu, zapobiegać jego eskalacji i doprowadzić do konstruktywnego rozwiązania.

Konflikt angażuje energię i emocje uczestników sporu oraz ich otoczenia. W związku z tym często obawiamy się  konfliktu i unikamy go. Gdy się już pojawia, stosujemy często strategię siłową. Żadne z tych podejść nie prowadzi do zrozumienia i konstruktywnego rozwiązania.

Aby trudna sytuacja została konstruktywnie rozwiązana, powinny być uwzględniane interesy i potrzeby wszystkich stron. Uczestnicy poznają zasady dobrej komunikacji w zespole. Dowiedzą się, jak zadbać o potrzeby i emocje oraz jak kształtować atmosferę sprzyjającą współpracy.

Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi, a aktywność uczestników (ćwiczenia grupowe i indywidualne, dyskusje, gry, mini-projekty) zajmuje ponad 80% czasu szkolenia.


Korzyści ze szkolenia “Zarządzanie konfliktem w zespole” dla uczestników:

  • Dowiedzą się, dlaczego dochodzi do konfliktów i jak wykorzystać sytuację konfliktową
  • Pogłębią kompetencje w zakresie asertywnej komunikacji; nauczą się, jak asertywnie się komunikować i odpowiadać na agresję
  • Podniosą swoje umiejętności kształtowania dobrej współpracy w zespole
  • Nauczą się udzielania informacji zwrotnej w taki sposób, aby zapobiegać konfliktom i i ich nie eskalować
  • Zrozumieją znaczenie emocji w zapobieganiu konfliktom i rozwiązywaniu ich, poznają mechanizmy ich powstawania
  • Doświadczą dynamiki konfliktu i zdiagnozują swój styl reakcji w konflikcie

Program szkolenia Zarządzanie konfliktem:

  1. Zarządzanie konfliktem – wprowadzenie do tematyki konfliktu w organizacji
    • Czym jest konflikt i czy zawsze jest zjawiskiem negatywnym?
    • Rodzaje i źródła konfliktów
    • Rozwojowy charakter konfliktu
    • Dopasowanie rozwiązań do typów konfliktu
  2. Dynamika konfliktu – trening świadomej obserwacji
    • W laboratorium konfliktu – obserwacja źródeł i dynamiki rozwoju konfliktu
    • Źródła konfliktu w organizacjach
    • Osobiste strategie i metody rozwiązywania konfliktów
    • Etapy konfliktu: faza poprzedzająca, prowokacji, eskalacji, konfrontacji
  3. Zapobieganie konfliktom – komunikacja i współpraca narzędziami do osiągania wspólnych celów
    • Podstawy konstruktywnej komunikacji w zespole
    • Przeszkody w komunikacji i współpracy na poziomie jednostki i organizacji
    • Subiektywne przeszkody w komunikacji: generalizowanie, ocenianie, selektywne postrzeganie i inne błędy poznawcze
    • Wpływ indywidualnej postawy, przekonań i stereotypów na komunikację
    • Słowa mają moc – ćwiczenie pogłębionego słuchania, budowania dobrej atmosfery i udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej
  4. Otoczeni przez idiotów?
    • Komunikacja z ludźmi o różnych typach osobowości –  autodiagnoza i rozpoznawanie osobowości
    • Rozpoznanie możliwych przyczyn konfliktu wynikających z typu osobowości
    • Siła różnorodnego zespołu
  5. Reakcja na konflikt – komunikacja w rozwiązywaniu konfliktu
    • Empatia –przyjmowanie perspektywy innych ludzi
    • Jak nie popełniać błędów? Podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji w konflikcie
    • Język faktów a język emocji, język gniewu i język potrzeb
    • Modele prowadzenia rozmowy w konflikcie
    • Efektywne zachowania w konflikcie: oddzielenie ludzi od problemów, koncentrowanie się na interesach a nie na stanowiskach
    • Elementy mediacji w konflikcie
  6. Asertywność w relacjach zawodowych
    • Znaczenie zachowań asertywnych w rozwiązywaniu konfliktów
    • Asertywne prawa własne i innych osób
    • Asertywna obrona przed krytyką i atakiem
    • Asertywna obrona przed manipulacją
  7. Praca z emocjami w konflikcie i rola Odporności Psychicznej
    • Konflikt źródłem stresu
    • Wpływ Odporności Psychicznej na powstawanie konfliktów i zapobieganie konfliktom
    • ABCD – podstawy zarządzania emocjami w konflikcie
    • Strategie rozwijania samokontroli