Zaangażowanie to miara siły związku pracownika z firmą. Przekłada się na takie aspekty, jak efektywność i jakość pracy, przywiązanie pracownika do organizacji, chęć pozostawania w niej czy gotowość do ponoszenia dodatkowego wysiłku na jej rzecz. Zaangażowanie budowane jest przez wiele czynników: styl zarządzania, relację z bezpośrednim przełożonym, możliwości rozwoju, warunki zapewnione przez pracodawcę, jakość współpracy z innymi pracownikami.
Cele szkolenia:
- rozwój umiejętności budowania zaangażowania poprzez poznanie technik i narzędzi menedżerskich, które temu służą
- opracowanie własnego planu działania zwiększającego zaangażowanie pracowników
- kształtowanie aktywnej postawy, zorientowanej na budowanie zaangażowania i odpowiedzialności pracowników
PROGRAM SZKOLENIA “BUDOWANIE ZAANGAŻOWANIA I ODPOWIEDZIALNOŚCI PRACOWNIKÓW”:
Moduł 1. Zaangażowanie – co chcemy osiągnąć ? Wytrychy do zaangażowania pracowników.
- Co to jest zaangażowanie? Ćwiczenie wprowadzające
- Zaangażowanie a zadowolenie pracownika – czy zadowolenie ma wpływ na zaangażowanie?
- Model zaangażowania organizacyjnego wg Johna Meyera i Nathalie Allen (case study) – czynniki wpływające na zaangażowanie
- Zachowania świadczące o zaangażowaniu lub jego braku
- Rola pracownika w firmie
Moduł 2. Nie mierz ludzi swoją miarą – budowanie relacji
- Zrozumienie ludzkiej natury podstawą angażowania. Hierarchia potrzeb.
- Gra w motywatory. Błąd własnej perspektywy.
- ABCD emocji – wpływ emocji na zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności
- Kształtowanie postaw pracowników. Czym jest postawa proaktywna – co wspiera, a co ogranicza proaktywność pracowników?
- Rola zaufania w budowaniu zaangażowania
- (Nie)oczywiste potrzeby pracowników. Wellbeing i zdrowie psychiczne – wpływ troski o pracownika na zaangażowanie
Moduł 3. Słowa mają moc – budowanie zaangażowania dzięki komunikacji
- Kolory komunikacji – motywowanie, zaangażowanie, samodzielność a typy osobowości pracowników
- Jak dobierać motywatory w indywidualnych przypadkach?
- Słowa mają moc – jak doceniać?
- Jak przeprowadzić rozmowę, żeby pracownika rozwijała a nie stresowała? Rozmowa korygująca.
- Od problemu do rozwiązania. Struktury rozmów budujących proaktywność i samodzielność. Praca z obiekcjami.
- Dialog motywujący – budowanie ukierunkowania na możliwości i rozwiązania
Moduł 4. Wyznaczanie celów i delegowanie w procesie budowania odpowiedzialności
- Jasność celów i wartości
- Dopasowanie człowieka do pracy
- Odwoływanie się do zasobów i mocnych stron
- Twórcze wykorzystywanie błędów
- Informacja zwrotna
Podsumowanie
- Check lista sprawdzająca grunt pod budowanie zaangażowania
- Plan działań