Praca w wirtualnym zespole: komunikacja i współpraca
Praca zdalna to wyzwanie dla całego zespołu. Z badań wynika, że podczas pracy zdalnej staliśmy się mniej uprzejmi i wyrozumiali dla siebie. Wśród największych wad pracy w wirtualnym zespole pracownicy wymieniają brak kontaktu ze współpracownikami, poczucie samotności, niezrozumienia i utratę poczucia wspólnoty.
Szkolenie ma na celu reintegrację zespołu oraz wyposażenie uczestników w narzędzia pomocne w skutecznej komunikacji i współpracy zdalnej. Uczestnicy poznają podstawowe zasady pracy w wirtualnym zespole oraz określą swoje zespołowe reguły. Nauczą się różnicowania kanałów komunikacji oraz poznają zasady wirtualnej etykiety. Dowiedzą się, jak dbać o samopoczucie i wellbeing w wirtualnej współpracy.
1. WYZWANIA PRACY ZDALNEJ – PRACA W WIRTUALNYM ZESPOLE
· Praca zdalna – plusy i minusy – jak widzimy siebie i zespół w nowej rzeczywistości?
· Zagrożenia pracy zdalnej dla współpracy: izolacja, fragmentacja, dezorientacja
· Jak dobra jest nasza współpraca online?
2. RELACJE W WIRTUALNYM ZESPOLE
· Jak wiedzieć co w trawie piszczy? Nie utracić kontaktu z kolegami?
· Kanały komunikacji wirtualnej – którędy do kogo?
· Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna – jak się komunikować, żeby być w kontakcie, ale nie spędzać całego dnia na spotkaniach
· Nie samą pracą człowiek żyje – dlaczego brakuje nam automatu z kawą i czym zastąpić spotkania w kuchni.
· Ustalanie zasad komunikacji w zespole – facylitacja rozwiązań.
3. ETYKIETA WIRTUALNEJ KOMUNIKACJI
- Rozróżnianie spraw wymagających różnej formy kontaktu (mail, czat, telefon, video spotkanie)
- Ustalanie reguł czasowych / form. Reguły dostępności.
- Dobre praktyki spotkań online
- Czego nie robić w komunikacji zdalnej.
4. SKUTECZNY ZESPÓŁ– KOMUNIKACJA I WSPÓŁPRACA Z OSOBAMI O RÓŻNYCH STYLACH
· Kolory komunikacji – style myślenia i działania oraz jak je rozpoznać w pracy zdalnej (w oparciu o MaxieDisc).
· Diagnoza własnego stylu i autorefleksja w kierunku własnego rozwoju.
· Jak nie działać sobie na nerwy? Jak się nawzajem motywować?
· Potrzeby, preferowane zasady współpracy i typowe zachowania oraz sposoby komunikacji w kontakcie online osób o różnych stylach (w oparciu o MaxieDisc).
5. WELLBEING – JAK ZADBAĆ O SIIEBIE PRACUJĄC ZDALNIE
· Potrzeby człowieka i jak je realizować w pracy zdalnej (potrzeba rozpoznania, potrzeba bezpieczeństwa)
· Jak rozpoznać stan zagrożenia? Jak odczytywać emocje na odległość? Tajniki empatii.
· Zarządzanie swoimi emocjami w relacjach: samokontrola.
· Analiza i przepracowanie źródeł stresu i trudnych emocji.
· Generowanie pozytywnych emocji w zespole: celebrowanie sukcesów, reguły doceniania
6. WYZWANIA WIRTUALNYCH ZESPOŁÓW
· Trudne sytuacje w wirtualnej współpracy i jak im zapobiegać
· Przyczyny nieporozumień w pracy zdalnej
· Reagowanie na pierwsze sygnały nieporozumień / zgrzyty
· Feedback w wirtualnych okolicznościach
· Trzymanie standardów – wzajemna odpowiedzialność za wzmacnianie kultury dawania i przyjmowania informacji zwrotnej.
· Uczenie się od siebie nawzajem w wirtualnej współpracy
7. ORGANIZACJA PRACY W WIRTUALNYM ZESPOLE
· Wyzwania pracy z domu
· Jak poradzić sobie z rozpraszaczami?
· Jak zorganizować sobie miejsce pracy?
· Jak “wyjść” z wirtualnej pracy?
· Określanie ram współpracy z innymi członkami wirtualnego zespołu
Szkolenie realizowane w formie online (warsztaty grupowe lub konsultacje indywidualne) na platformie zoom lub platformie klienta.
Metody szkoleniowe:
- Praca w grupach i podgrupach
- Moderowana burza mózgów
- Narzędzia coachingowe
- Dyskusje
- Gra szkoleniowa
- Facylitacja
- Analiza fragmentów filmów video
- Studium przypadków
Podobne szkolenia: Zwinne myślenie