Zarządzanie zmianą w organizacji

change management

Jak zaprojektować zmianę i zaangażować w nią ludzi?

Szkolenie „Zarządzanie zmianą w organizacji” ma na celu podniesienie kompetencji kadry menedżerskiej do zarządzania zmianą i ludźmi w zmianie.

Tematy poruszane na szkoleniu odnoszą się do rzeczywistych sytuacji, z którymi menedżerowie i liderzy spotykają się w codziennej pracy. Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się m.in.: Jak projektować zmianę? Dlaczego pracownicy obawiają się zmiany? Jak budować zaangażowanie w zmianę? Jak skutecznie komunikować zmianę?

Program szkolenia obejmuje zarządzanie zmianą w dwóch uzupełniających się wymiarach: organizacyjnym i ludzkim. Uczestnicy zaprojektują zmianę organizacyjną i będą mieli możliwość pracy nad zmianami, które aktualnie wprowadzają lub chcą przeprowadzić. Szkolenie wzmocni również kompetencje pracy w zespole, komunikacji, angażowania i wywierania wpływu.

Dla kogo?

Szkolenie Zarządzanie zmianą jest dla osób, które wprowadzają zmiany, zarządzają ludźmi lub wspierają proces zmian.

Szkolenie jest dostosowywane do kadry zarządzającej na różnych poziomach:

  • kierowników projektów i liderów zespołów
  • menedżerów działów i departamentów
  • zarządów
  • specjalistów HR

Zakres szkolenia z zarządzania zmianą

  1. Psychologia zmiany – zrozumieć, żeby zarządzać
    • Perspektywy zmiany: zmiana z punktu widzenia pracownika, menedżera, organizacji. Co się dzieje z ludźmi w trakcie zmiany?
    • Co wpływa na gotowość do zmiany?
    • Etapy zmiany – na co się przygotować i jak zminimalizować spadek wydajności w procesie zmiany.
    • Analiza potencjalnych źródeł ryzyka i zagrożeń dla realizacji procesu zmiany.
    • Kluczowe czynniki sukcesu wpływające na powodzenie wdrożenia zmian.
  2. Narzędzia zwinnego zarządzania zmianą – jak zaprojektować zmianę i zaangażować pracowników
    • Lider jako katalizator zmian. Jak budować otwartość na zmiany?
    • „Strategiczna Kanwa Zmiany” – od wizji do komunikacji. Budowanie mobilizacji i partycypacji pracowników od pierwszego etapu zmiany.
    • Jak mierzyć efektywność wprowadzanej zmiany?
    • Tworzenie zespołu wprowadzającego zmiany – kogo i kiedy warto zaangażować? Kto powinien wspierać zmianę?
    • Kształtowanie postaw pracowników w zmianie.
  3. Jak podnieść efektywność wdrażania zmian?
    • Przeszkody w zarządzaniu zmianą: jak je w porę rozpoznać?
    • Jak myśleć i działać systemowo: Model 7s, Analiza Pola Sił
    • Analiza pola rażenia zmiany – Twoja zmiana zatacza szersze kręgi, niż Ci się wydaje
    • Rola eksperymentu w procesie wdrażania zmiany
    • Retrospektywa, czyli co robić, gdy wdrożenie zmiany jest nieefektywne
  4. Komunikowanie zmiany – projektowanie pełnego procesu komunikacji
    • Zaplanuj zanim zaczniesz działać – opracowanie wstępnego planu komunikacji dla konkretnych sytuacji wdrażania zmiany
    • Przygotowanie komunikatów o zmianie przez uczestników – test „Elevator pitch”
    • Prowadzenie spotkań na temat zmiany– czyli jak prawidłowo zaplanować i przeprowadzić spotkanie, aby uzyskać partycypację pracowników
    • Generowanie vs mordowanie inicjatywy – skuteczne sposoby na burzę mózgów
  5. Taktyki radzenia sobie z barierami w procesie wprowadzania zmian
    • Bariera informacyjna i poznawcza: jak informować o zmianie
    • Bariera motywacyjna, czyli jak rozpoznać i wzmacniać motywatory do zmiany
    • Bariera kompetencyjna: w jaki sposób zminimalizować lukę kompetencyjną
    • Bariera systemowa, czyli co robić, aby zapewnić spójność we wprowadzaniu zmian
    • Opracujemy katalog konkretnych wskazówek na pokonywanie każdej z barier
  6. Zwinny zespół – odporny zespół
    • Jak kształtować postawę sprzyjającą budowaniu Siły i Odporności w zespole – katalog interwencji
    • Odporność czy oporność? Metody diagnozowania otwartości na zmianę
    • Stres związany ze zmianą – czego się obawiamy?
    • Jak budować zwinność w zespole?
    • Mój osobisty plan działania – plan wdrożenia metod po szkoleniu

Korzyści dla uczestników:

  • Zaprojektują zmianę od wstępnej wizji do procesu komunikacji
  • Poznają podstawy psychologii zmiany i dowiedzą się, jak wprowadzać zmianę, aby wykluczyć lub zminimalizować opór
  • Poznają kluczowe czynniki sukcesu przy wprowadzaniu zmian
  • Dowiedzą się, co może przeszkodzić w procesie wdrażania zmiany i jak tym przeszkodom zapobiegać
  • Nauczą się mierzyć efektywność wprowadzanej zmiany
  • Przećwiczą komunikowanie zmiany, aby była ona zrozumiała i angażująca
  • Otrzymają narzędzia pomocne przy projektowaniu, wdrażaniu i analizowaniu zmiany
  • Przeanalizują potencjalne źródła ryzyka i zagrożeń dla zarządzania zmianą
  • Poznają sposoby budowania otwartości na zmiany i zwinności w zespole
  • Podniosą swoje kompetencje w zarządzaniu ludźmi, projektowaniu procesów i zarządzaniu zmianą

Szkolenie realizowane również w formie online (warsztaty grupowe lub konsultacje indywidualne)na platformie zoom, clickmeeting lub platformie klienta.

 

Metody szkoleniowe:

Warsztat wykorzystuje różne metody rozwojowe, w tym facylitację, symulacje i ich omawianie, studium przypadku, prace projektową.

  • Praca w grupach, interaktywne ćwiczenia
  • Moderowana burza mózgów i dyskusje
  • Praca projektowa, elementy design thinking
  • Gra szkoleniowa, symulacje
  • Analiza fragmentów filmów video
  • Studium przypadków

Szkolenie zamawiane najczęściej przez branże:

  1. IT, R&D
  2. automotive
  3. manufacturing
  4. insurance, sales
  5. administration

Powiązane artykuły: Zarządzanie zmianą czy zmiana zarządzania? Jak zdiagnozować opór przed zmianą