Komunikacja i współpraca w zespole

skuteczny zespół

Jak wzmocnić współpracę i odpowiedzialność za rezultaty?

Sprawna komunikacja to kluczowy element efektywnej pracy zespołu. Konstruktywna komunikacja w miejscu pracy wpływa nie tylko na skuteczność w pracy, ale i na dobrą atmosferę, zredukowanie presji i stresu w pracy, lepsze wykorzystanie czasu oraz realizację celów. Uczestnicy poznają strategie komunikacyjne, zdiagnozują silne i słabe strony w kontekście sposobów komunikowania się i wypracują bank dobrych praktyk.  Poznają swoje mocne i słabe strony jako zespołu, zweryfikują na jakim etapie rozwoju się znajdują i gdzie chcą być.

Poznają i przećwiczą szereg kompetencji, niezbędnych do rozwoju w kierunku samo-organizującego się zespołu. Przyjrzą się swoim wartościom, wizji i priorytetom.


Program szkolenia

  1. Efektywny zespół – co jest ważne dla współpracy i organizacji pracy w zespole
    • Czynniki wzmacniające i utrudniające współpracę
    • Ja, grupa i zespół – kiedy ludzie stają się zespołem
    • Filary efektywności w firmie – diagnoza silnych i słabych stron zespołu
    • Zaufanie – podstawa dobrych relacji i efektywnej współpracy.
  2. Pięć dysfunkcji pracy zespołowej i ich przezwyciężanie
    • Zaufanie
    • Otwarta komunikacja vs strach przed konfliktem
    • Zaangażowanie
    • Odpowiedzialność za rezultaty pracy zespołu
    • Przywiązywanie wagi do rezultatu
  3. Dobra komunikacja w zespole – narzędzia i strategie skutecznej komunikacji
    • Jak zrozumieć siebie oraz dogadać się z tymi, których nie możesz zrozumieć – na podstawie metodologii DISC
    • Otwarta komunikacja podstawą odpowiedzialności w zespole – jak budować otwartą komunikację w zespole
    • Przeszkody w komunikacji na poziomie jednostki i organizacji
  4. Trening asertywnej komunikacji – szczerze, bezpośrednio, empatycznie
    • Nonviolent Communication jako podstawowa praktyka komunikacji w samo-organizujących się zespołach
    • Emocje w zespole – jak je odczytywać i reagować na nie
    • Feedback w budowaniu otwartej komunikacji i współpracy w zespole – sesja feedbacku
    • Bank dobrych praktyk w komunikacji zespołowej. Wypracowanie zasad współpracy i komunikacji
  5. Wizja, cele, wartości – budowanie zaangażowania, współodpowiedzialności i „szerokiego spojrzenia” w zespole
    • Wizja zespołu
    • Cele zespołu
    • Priorytety zespołu
    • Kim jest nasz klient?
    • Zmiany – co robić, gdy cele i priorytety ulegają zmianie?
  6. Podejmowanie decyzji w zespołach
    • Metody podejmowania decyzji w zespole
    • Retrospektywa – jak uczyć się na błędach?
    • Metody prowadzenia spotkań przy pełnej partycypacji pracowników
    • Facylitowanie dyskusji
    • Action Plan po spotkaniu: działania, terminy, właściciele zadań


Korzyści dla uczestników:

  • Poznają cechy efektywnego zespołu i czynniki wzmacniające dobrą współpracę i  komunikację
  • Zrozumieją powiązania między dobrą komunikacją a dobrą organizacją pracy i efektywnością
  • Wypracują wizję zespołu, cele, priorytety i wartości
  • Lepiej zrozumieją potrzeby członków zespołu i klientów
  • Poznają podstawy korzystania z różnorodności zespołu i zasady komunikacji z różnymi typami osobowości
  • Poznają sposoby radzenia sobie z w trudnych lub konfliktowych sytuacjach i nauczą się asertywnie komunikować swoje potrzeby i wyrażać emocje
  • Pogłębią kompetencje w zakresie konstruktywnej komunikacji
  • Poznają zasady budowania zaufania i dobrej atmosfery w zespole
  • Nauczą się, jak prowadzić spotkania i podejmować decyzje, aby zapewnić partycypację i zaangażowanie
  • Wypracują bank dobrych praktyk komunikacji i współpracy w zespole

Szkolenie realizowane również w formie online (warsztaty grupowe lub konsultacje indywidualne)na platformie zoom, clickmeeting lub platformie klienta.

Metody szkoleniowe:

  • Praca w grupach i podgrupach
  • Moderowana burza mózgów
  • Narzędzia coachingowe
  • Dyskusje
  • Gra szkoleniowa
  • Facylitacja
  • Analiza fragmentów filmów video
  • Studium przypadków