Jak zarządzać emocjami i kształtować relacje w zespole
Fundamentem umiejętnego zarządzania sobą i innymi są rozwinięte kompetencje emocjonalne. Inteligencja emocjonalna to zdolność rozpoznawania i zarządzania swoimi emocjami, umiejętność panowania nad emocjami i ich wykorzystywania do osiągania celów.
Jest to szczególnie istotne dla osób intensywnie pracujących z ludźmi, które potrzebują zapobiegać konfliktom i radzić sobie w sytuacjach konfliktowych, budować satysfakcjonujące relacje i motywować. Szkolenie koncentruje się na metodach zarządzania emocjami w sytuacjach zawodowych.
Inteligencja Emocjonalna to zdolności, od których zależy wykorzystanie innych, „twardych” umiejętności.
Uczestnicy:
- Nauczą się rozpoznawać i zarządzać swoimi emocjami oraz wpływać na emocje pracowników
- Poznają strategie zwiększania samokontroli
- Zdiagnozują swoje mocne i słabe strony w zakresie kompetencji inteligencji emocjonalnej
- Otrzymają narzędzia do pracy z emocjami w trudnych sytuacjach
- Nauczą się zarządzać konfliktem i poznają zasady komunikacji w konflikcie
- Dowiedzą się, jak empatycznie słuchać oraz przyjmować perspektywy innych ludzi
- Poznają sposoby motywowania poprzez wpływanie na emocje pracowników
- Nauczą się stosować narzędzie pomocne w dokonaniu zmiany myślenia i postawy pracowników
Szkolenie ma charakter warsztatowy, ponad 80% programu to ćwiczenia i aktywność uczestników.
Program szkolenia
- Inteligencja emocjonalna i znaczenie emocji w życiu zawodowym
- Kiedy mądry jest głupi? Rola i miejsce emocji w biznesie
- Wpływ Inteligencji Emocjonalnej na skuteczność w biznesie
- Autodiagnoza i wytypowanie obszarów do rozwoju
- Podstawy treningu – analiza sposobów rozwijania IE
- Samoświadomość emocjonalna menedżera – mechanizmy powstawania i skutki emocji
- Świat emocji – bogactwo, z którego rzadko korzystamy
- Mechanizm powstawania emocji: myśli – emocje – działanie
- Mózg emocjonalny i mózg racjonalny
- Emocje i motywacja
- Samokontrola – zdolność zarządzania własnymi emocjami
- Strategie reakcji na emocje
- Model ABCD – zarządzanie emocjami przez pracę z myślami
- Racjonalne i nieracjonalne postrzeganie rzeczywistości
- Techniki szybkiej zmiany sposobu myślenia w trudnej sytuacji emocjonalnej
- Zarządzanie emocjami w trudnych sytuacjach zawodowych
- Empatia – zarządzanie emocjami w relacjach
- Nie rób byle czego, już lepiej stój i patrz – czym jest i czym nie jest empatia
- Ciemna strona empatii i ochrona swoich granic
- Ćwiczenie spostrzegania bez ocen – oddzielanie faktów od wyobrażeń
- Trening empatycznego słuchania – ćwiczenie przyjmowania perspektywy innych ludzi
- Informacyjna rola emocji – jak odczytać emocje innych ludzi i ich potrzeby
- Umiejętności społeczne – wzbudzanie u innych pożądanych reakcji
- Jak budować porozumienie w różnorodnym zespole?
- Kolory komunikacji – jak zrozumieć siebie oraz dogadać się z tymi, których nie możesz zrozumieć
- Wpływ typu osobowości na sposób podejmowania decyzji, reakcję na zmianę i działanie w obliczu stresu
- Otwarta komunikacja podstawą odpowiedzialności za rezultaty w zespole – jak budować otwartą komunikację w zespole
- Słowa mają moc – jak mówić i czego nie mówić, żeby wywierać pożądany wpływ
- Efektywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych – zarządzanie konfliktem
- Źródła powstawania konfliktów w organizacjach
- Rodzaje konfliktów i ich dynamika
- W środku konfliktu – gra szkoleniowa – obserwacja źródeł i etapów rozwoju konfliktu
- Rola konfliktów – negatywne i pozytywne rezultaty konfliktu w organizacji
- Rola menedżera w konflikcie między pracownikami