jak się komunikować z pracownikami w kryzysie

Menedżerze, oto 3 sposoby na obniżenie stresu w sytuacji kryzysowej

„Wszyscy ludzie w organizacji niosą ze sobą dwa naczynia, jedno wypełnione benzyną, drugie wodą. Gdy przechodzą obok zarzewia problemu, podejmują decyzję, które naczynie wykorzystać: czy polać iskry benzyną i spowodować prawdziwy pożar, czy polać je wodą i ugasić.”

Organizacje potrzebują strażaków, którzy zachowają spokój, prawda?

Pracownicy potrzebują liderów, którzy dadzą im poczucie bezpieczeństwa, którzy zachowają stoicki spokój. Ludzie potrzebują menedżerów, którzy będą w formie. Tymczasem sytuacja kryzysowa, w jakiej obecnie jesteśmy, wywołuje stres. Od menedżerów wymaga się szybkiego wdrażania zmian, podejmowania decyzji, komunikowania ich pracownikom, oraz udzielania im wsparcia.

sytuacji kryzysowej wymaga się od ludzi bardzo dużo. Zasobów zaś mamy mniej! Wpływa na to niepokój, ciągłe zmiany, brak kontroli i poczucia bezpieczeństwa, chaos informacyjny, warunki pracy w domu.

Obniżanie poziomu napięcia i stresu jest konieczne, żeby zachować klarowność myśli i spokój.

Jak obniżać poziom napięcia i stresu? Podpowiem Wam 3 sposoby na stres, skuteczne i lubiane przez menedżerów:

Uścisk Sarnoff

Celem tej techniki jest zablokowanie produkcji noradrenaliny i kortyzolu, czyli hormonu stresu. To prosty sposób na zapobieganie nerwowej reakcji organizmu.

  1. Usiądź na krześle, trzymaj plecy prosto, lekko rozluźnione.
  2. Wychyl się do przodu, cały czas trzymając proste plecy.
  3. Złącz przed sobą dłonie z palcami skierowanymi ku górze i naciskaj je lekko na siebie.
  4. Wydychając powietrze, wydaj syczący dźwięk „ssssss”, jak syk węża.
  5. W trakcie wydychania powietrza, kiedy wydajesz dźwięk „ssssss”, napnij mięśnie znajdujące się w miejscu, gdzie rozchodzą się żebra.
  6. Poczuj napięcie mięśni w klatce piersiowej podczas wydechu, tak jakby ściskał Cię gorset.
  7. Pod koniec wydechu rozluźnij mięśnie, a następnie weź łagodny wdech.

Ta technika po prostu działa.

szkolenia w sytuacji kryzysowejonline
źródło: Laurent Perren, Unsplash

Technika STOP

Wiele osób w sytuacjach stresowych, kryzysowych zachowuje się jak kule bilardowe. Trafienie wprawia je w ruch, ale nie zmierzają tam, gdzie chcą, tylko tam, gdzie zaprowadzi ich pchnięcie i bezwładność. Bycie kulą bilardową jest stresujące! Aby zatrzymać ten szkodliwy pęd, który jest poza naszą kontrolą, trzeba się po prostu zatrzymać.

Kolejny sposób na stres menedżera to Technika STOP. Daje czas na ochłonięcie, na zauważenie tego, co się dzieje. To świetny początek w kierunku praktykowania stoickiego podejścia do życia.

Jak zrobić STOP i zapanować nad stresem?

  1. STAŃ Z BOKU. Nabierz dystansu do sytuacji.

Wyjdź z ognia walki, stań z boku, popatrz na sytuację jak obiektywny obserwator. Możesz wyjść z pomieszczenia, ale równie dobrze możesz to sobie wyobrazić. Możesz wziąć kilka spokojnych oddechów.

  1. TRZEŹWO ZBADAJ SPRAWĘ. Co się dzieje tak naprawdę?

Zadaj sobie pytania: Co się tak naprawdę dzieje? Jakie są fakty? Co jest faktem, a co moją interpretacją faktów?

  1. OGARNIJ MYŚLI. Zastanów się nad planem działania.

Uporządkuj myśli. Zastanów się, w jaki sposób uporządkować myśli, zanim przystąpisz do racjonalnego działania. Możesz użyć np. techniki Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono albo zrobić  SWOT. Jakie masz możliwości?

  1. PRZEJMIJ INICJATYWĘ. Zacznij działać.

Zajmij się jednym ze swoich projektów. Podziel je na zadania, czyli konkretne kroki, które pozwolą Ci osiągnąć cel. Określ pierwsze zadanie i zacznij działać.

jak radzić sobie ze stresem w sytuacji kryzysowej

Stres menedżera. Zarządź swoją energią.

Zadbaj o regenerację – brak snu lub niewystarczająca jego ilość powoduje dysfunkcję kory przedczołowej, która odpowiada za logiczne myślenie, koncentrację, szeroką perspektywę. Zadbaj o swoją energię, żeby być mniej podatnym na stres. Pełna faza snu trwa 90 minut, warto więc spać wielokrotność tej fazy, czyli 6 godzin, 7,5 godziny, 9 godzin. 6 godzin to dla większości z nas minimum, niewystarczające do pełnej regeneracji. Rozpoznaj, ile snu jest dla Ciebie optymalne i nie żałuj sobie tego wzmocnienia szczególnie teraz.

Zadbaj o swoje ciało – nawet jeśli nie możesz uprawiać ulubionej dyscypliny sportu, ćwicz w domu. To świetny sposób na stres.

Zadbaj o strukturę – ustal godziny pracy, wprowadź krótkie przerwy na rozruszanie ciała, przerwy na posiłki. Nie ulegaj pokusie przedłużania pracy. Jak Ty nie zadbasz o swoją energię, to nie będziesz miał z czego dawać. A Ty masz być w formie.

Cytaty pochodzą z książki „Bądź liderem 2.0”, John C. Maxwell, wydawnictwo MT Biznes, 2019

Zadbaj o siebie – pracownicy potrzebują lidera, który jest w formie

Pracownicy potrzebują lidera, który zachowuje spokój, potrafi mieć dystans psychiczny. Nie działa jak kula bilardowa, tylko wykazuje się siłą i odpornością psychiczną

Zarządzanie w sytuacji kryzysowej: TUTAJ

Chcesz się dowiedzieć, jak zadbać o zdrowie psychiczne pracowników? Obejrzyj video:

Inne sposoby na stres menedżera, zachowanie spokoju i stoickiej postawy znajdziesz TU