nie bądź jak kula bilardowa

Nie bądź jak kula bilardowa. Poznaj technikę STOP, czyli o tym, jak zachować spokój

Wiele osób w sytuacjach stresowych, kryzysowych zachowuje się jak kule bilardowe.

Trafienie wprawia je w ruch, ale nie zmierzają tam, gdzie chcą, tylko tam, gdzie zaprowadzi ich pchnięcie i bezwładność. Bycie kulą bilardową jest stresujące!

Aby zatrzymać ten szkodliwy pęd, który jest poza naszą kontrolą, trzeba się po prostu zatrzymać.

Technika STOP daje czas na ochłonięcie, na zauważenie tego, co się dzieje. To świetny początek w kierunku praktykowania stoickiego podejścia do życia.

Jak zachować spokój? Technika STOP w skrócie

  1. STAŃ Z BOKU. Nabierz dystansu do sytuacji.
  2. TRZEŹWO ZBADAJ SPRAWĘ. Co się dzieje tak naprawdę?
  3. OGARNIJ MYŚLI. Zastanów się nad planem działania.
  4. PRZEJMIJ INICJATYWĘ. Zacznij działać.

ĆWICZENIE: Pomyśl o czymś, co Cię aktualnie stresuje, albo o sytuacji, która miała miejsce niedawno, a spowodowała, że straciłaś/straciłeś samokontrolę. Przejdź przez wszystkie kroki:

STAŃ Z BOKU. Nabierz dystansu do sytuacji. Wyobraź sobie, że patrzysz na sytuację z lotu ptaka.
TRZEŹWO ZBADAJ SPRAWĘ. Co się dzieje tak naprawdę? Jakie są fakty?
OGARNIJ MYŚLI. Jakie masz możliwości? Zastanów się nad planem działania. PRZEJMIJ INICJATYWĘ. Zacznij działać. Co zrobisz?  

Jak zachować spokój i praktykować stoickie podejście – krok po kroku

KROK 1. STAŃ Z BOKU. Nabierz dystansu do sytuacji.

Wyjdź z ognia walki, stań z boku, popatrz na sytuację jak obiektywny obserwator.

Pomocne ćwiczenie:

Podczas stresującej rozmowy, spotkania, odczekaj dwie, trzy sekundy przed udzieleniem odpowiedzi. Nawet krótka przerwa przełącza mózg z trybu reagowania na świadome działanie, z systemu gorącego na system chłodny.

Po rozmowie zwróć uwagę na to, jakie zmiany spowodowało wprowadzenie takich krótkich przerw.

KROK 2. TRZEŹWO ZBADAJ SPRAWĘ. Co się dzieje tak naprawdę?

Niektórzy ludzie lubią pójść na spacer, do ulubionej kawiarni, lub siadają w ulubionym fotelu, aby przemyśleć sprawę. Użyj wyobraźni – możesz wyobrazić sobie siebie w ulubionym miejscu, albo siebie lecącego samolotem, patrzącego na rzeczywistość zlotu ptaka.

Pomocne ćwiczenie:

Zadaj sobie pytania: – Co się tak naprawdę dzieje? – Jakie są fakty? – Co jest faktem, a co moją interpretacją faktów?

KROK 3. OGARNIJ MYŚLI. Zastanów się nad planem działania.

Pomocne ćwiczenie:

Uporządkuj myśli. Zastanów się, w jaki sposób uporządkować myśli, zanim przystąpisz do racjonalnego działania. Możesz użyć np. techniki Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono albo metody SWOT. – Jakie mam możliwości?

KROK 4. PRZEJMIJ INICJATYWĘ. Zacznij działać.

Zajmij się jednym ze swoich projektów. Podziel je na zadania, czyli konkretne kroki, które pozwolą Ci osiągnąć cel. Określ pierwsze zadanie i zacznij działać 🙂

jak zachowaćv spokój gdy wszyscy panikują
zdjęcie: Jeremy Thomas, Unsplash

Podsumowanie – jak zachować spokój w codziennym życiu:

STOP to więcej niż technika na to jak, zachować spokój w danej sytuacji, to strategia na życie.

STOP pomaga zdystansować się od problemu i spokojnie zastanowić. Czasem potrzebujesz zastosować STOP na kilka sekund, a czasem na kilka minut, godzin lub dni.

Możesz stosować STOP, aby zachować spokój w wielu sytuacjach, kryzysowych i codziennych:

  • STOP na początek każdego dnia – na przemyślenie i zaplanowanie dnia
  • STOP przed spotkaniem, prezentacją, rozmową – na przemyślenie celu, oczekiwań i potencjalnych trudności
  • STOP za każdym razem, gdy poczujesz objawy stresu, napięcia i chaosu

Technikę opracowałam na podstawie T. Gallwey’a „Wewnętrzna gra: stres”

Małgorzata Henke


Więcej o odporności psychicznej:

Szkolenia: Odporność psychiczna i stres

Przeczytaj również: Kogo masz w zespole, podpalaczy czy strażaków?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *